Header

Senior Business Controller Thema Sophia Kinderziekenhuis

STATUS VAN DEZE OPDRACHT:
Werving van kandidaten

Senior Business Controller Thema Sophia Kinderziekenhuis

Erasmus MC

Locatie: Rotterdam

Voor het Sophia Kinderziekenhuis zoeken wij een senior Businesscontroller (intern en verder in de informatie Themacontroller genoemd) die in functioneren de senior is en vertrouwen geeft. Hij/zij snapt waar de problemen zijn en denkt mee in oplossingen. Het gaat om de positie van de 1e man op financiën bij het Sophia; de gezochte Themacontroller is "in the lead".

Erasmus MC, de organisatie

Het Erasmus MC is het grootste en meest veelzijdige universitair medisch centrum (umc) van Nederland, gevestigd te Rotterdam. Het is een innoverend umc waar hoogwaardige kennis wordt ontwikkeld, overgedragen aan toekomstige professionals en toegepast in de zorg voor patiënten. Het terrein van haar kennis is zeer breed en strekt zich uit van ziekte tot gezondheid en van individuele tot maatschappelijke gezondheidszorg.

Missie

De missie luidt: “Het Erasmus MC is op het gebied van ziekte en gezondheid een internationaal erkend centrum voor excellente, met toewijding gegeven patiëntenzorg, gewaardeerde kennisoverdracht en hoogwaardige kennisontwikkeling”.

Het Erasmus MC is met recht een ambitieuze organisatie te noemen, en krijgt nationaal en internationaal erkenning. De kernwaarden van het Erasmus MC zijn samen & verbinden, grensverleggend en maatschappelijk betrokken.

Organisatie

Het Erasmus MC is het grootste van de 8 universitaire medische centra (UMC's) in Nederland. Er komen dagelijks ruim 4.000 patiënten en hun bezoekers. Het aantal erkende bedden bedraagt 1.320. Het totale aantal medewerkers exclusief medisch specialisten is ruim 11.000 (8.500 fte), het aantal medisch specialisten (loondienst, inhuur, vrije beroep) zo’n 700, het aantal studenten zo’n 3.000 en het aantal AIOS’s zo’n 350. Het Erasmus MC is sinds november 2008 NIAZ geaccrediteerd. Het Erasmus MC heeft een jaarlijkse begroting van ruim 1200 miljoen euro.

Thema’s

Thema’s vormen het hoofdbestanddeel van de overgang naar een nieuwe organisatie. Thema’s vervangen de clusters en brengen tevens een ander besturingsmodel met zich mee. Thema’s zijn een hulpmiddel om de kerntaken patiëntenzorg, onderwijs en onderzoek herkenbaar en beheersbaar te houden. De volgende thema-indeling is tot stand gekomen:

  • Biomedische wetenschappen
  • Diagnostiek en advies
  • Daniel den Hoed
  • Dijkzigt
  • Gezondheidswetenschappen
  • Sophia
  • Hersenen en zintuigen
  • Spoed, peri-operatief en intensief
  • Thorax

De meeste thema’s beschikken over faciliteiten als bedden, afdelingen en poliklinieken. Bij de inrichting van het nieuwe besturingsmodel blijven artsen verbonden aan afdelingen. Afdelingen en thema’s zijn van elkaar afhankelijk. Op basis van deze onderlinge afhankelijkheid zullen jaarlijkse afspraken worden gemaakt tussen afdelingen en thema’s waarin wordt vastgelegd wat het beslag op bedden en kamers zal zijn, welke capaciteit er noodzakelijk is voor het reguliere zorgproces en welke ondersteuning er gevraagd wordt van de thema’s op de terreinen als financiën, kwaliteit, etc. Tevens wordt afgesproken welke bijdrage de afdeling zal leveren aan de monodisciplinaire en multidisciplinaire zorg.

Vanuit deze gedachte wordt de leiding van de thema’s primair vanuit de afdelingen georganiseerd. Elk thema heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. Het algemeen bestuur is samengesteld uit de afdelingshoofden en de themadirecteur. Het algemeen bestuur mandeert het dagelijks bestuur voor de uitvoering van de afdelingsoverstijgende zaken.

Het dagelijks themabestuur bestaat uit één themavoorzitter (een van de afdelingshoofden) en één themadirecteur. Zij dragen duale verantwoordelijkheid. Het dagelijks bestuur rapporteert aan het algemeen themabestuur en voor wat betreft afdelingsoverstijgende zaken aan de Raad van Bestuur.

Elk thema beschikt over een eigen themabureau. Dit bureau adviseert en ondersteunt de afdelingen op hun kerntaken en faciliteert afdelingsoverstijgende zorgprocessen, voor zover dit niet door Service Organisatie en/of Kerndirectie gebeurt. Centrale aspecten daarin: kwaliteit, financiën, logistiek/facilitair, informatie en personeelszaken.

In elk thema is in de afgelopen maanden een themacontroller aangesteld. Voor het thema Sophia zoeken we nu een themacontroller voor de laatst in te vullen positie.

Thema: Sophia

Het thema bestaat uit de samengestelde afdelingen: Ambulante zorg Sophia, ICK, KG Neonatologie, Kinderchirurgie, Kindergeneeskunde, KJP, Orthodontie, Orthopedie Sophia, Plastische Chirurgie Sophia, Urologie, Verloskunde&Vrouwenziekten, Klinische Genetica. Het thema telt hiermee ruim 1650 fte. Budget voor de patiëntenzorg in 2010 was ongeveer € 112 miljoen (excl. ODV en overige opbrengsten). Budget voor O&O was € 7 miljoen (excl. EMF).

Voor het thema is de aanloopperiode tot 2017 een periode van opbouw, zowel voor wat betreft het overbruggen van de fysieke spreiding over het gehele terrein als vanwege de gescheiden werelden die volwassenen- en kindzorg zijn. Het thema heeft er daarom voor gekozen een organisatiemodel te hanteren dat in eerste instantie gericht is op de integratie van het bestuur van het thema en van de ondersteuning vanuit het themabureau.

Het jaar 2011 stond grotendeels in het teken van het inrichten van de organisatie, de zogenaamde “harde”kant. Echter parallel hieraan zal aandacht worden geschonken aan de cultuur van het nieuwe thema.

De belangrijkste onderwerpen zijn:

  • Themaoverstijgende zaken, relaties met andere thema’s, met name OK’s en Daniel den Hoed, maar ook voor wat betreft de integratie van de volwassenen-afdelingen in andere thema’s.
  • Verbindingspunten binnen het thema.
  • Synchroniseren Planning en Control / jaargesprekken.
  • Patiëntenzorg.
  • Onderwijs.
  • Onderzoek.
  • Verbouw / nieuwbouw.
  • DBC’s problematiek.

Themacontroller

Wij zoeken een themacontroller die verantwoordelijk is voor de control, in de brede zijn van het woord, van het thema Sophia. Als expert, adviseur en toezichthouder staat de themacontroller het thema bij in haar functioneren en strategische ontwikkeling. Hij/zij verbindt zich met hart en ziel aan ‘zijn’ thema en heeft affiniteit met de primaire processen.

De themacontroller valt hiërarchisch onder de concerncontroller en functioneel onder de themadirecteur en heeft een rapportage- en verantwoordingslijn naar zowel het thema als naar de concerncontroller. De themacontroller geeft operationeel sturing aan de financieel adviseurs binnen het thema en zal de fysieke werkplek in het thema hebben.

De themacontroller vervult de rol van expert, adviseur en toezichthouder van het thema Sophia en is de sparringpartner van het dagelijks- en algemeen themabestuur. Hij/zij heeft een onafhankelijke rol en eigenstandige positie binnen het thema. De themacontroller bewaakt de integriteit en cijfers op themaniveau en adviseert en rapporteert aan het dagelijks- en algemeen themabestuur. De themacontroller zet, samen met de themabestuurders, in op het versterken van het commitment en het verhogen van de kwaliteit van besluitvorming binnen het thema. Daarmee wordt nadruk gegeven aan het gemeenschappelijk belang van het aspect ‘control’ binnen het thema.

De themacontroller ondersteunt de visieontwikkeling en het maken van strategische keuzen van het themabestuur door het verzorgen van strategisch integraal advies over de bedrijfsvoering en bedrijfseconomische- en financiële vraagstukken. Het gaat hierbij zowel om analyses van (bedrijfseconomische) kansen en risico’s op lange termijn als strategisch integrale adviezen over ad hoc vraagstukken. Hij/zij levert bijdragen aan meerjarenplannen en managementcontracten en geeft strategisch advies op basis van in- en externe ontwikkelingen en de gevolgen hiervan voor het thema- en organisatiebeleid. De themacontroller adviseert over risico-, contract- en financieel management en toetst het door het themabestuur voorgenomen beleid op samenhang en consistentie. Hij/zij geeft uitvoering aan de functie op themaniveau en op het niveau van de afzonderlijke afdelingen binnen het thema. Daarnaast heeft de themacontroller een overleg- en rapportagelijn met de concerncontroller. Het themabestuur, de themadirecteur en de themacontroller maken afspraken over de vormgeving van de onafhankelijke positie van de themacontroller in relatie tot het themabestuur en de themadirecteur. De opzet hierbij is om de themacontroller in staat te stellen om de rollen expert, adviseur en toezichthouder naar behoren te kunnen uitoefenen.

Themacontroller, het profiel

De geschikte kandidaat toont:

  • Academisch denk – en werkniveau.
  • Brede en diepgaande kennis van financieel-economische en bedrijfsvoeringsprocessen.
  • Inzicht in en visie op ontwikkelingen en prioriteiten in de gezondheidszorg, wetenschappelijk onderzoek en –onderwijs.
  • Werkervaring in een planning en control functie op strategisch niveau.

Geschikte kandidaten voor de functie van themacontroller zijn enthousiast, energiek, zorgvuldig, deskundig en betrouwbaar. Zij hebben een helikopterview en zijn tevens alert op de details. Voor de realisatie van de doelstellingen worden operationele werkzaamheden wanneer noodzakelijk uitgevoerd.Een goed analytisch vermogen en abstractieniveau zijn noodzakelijk.

De themacontroller is een vakinhoudelijk adviseur voor het themabestuur en de concerncontroller, werkt resultaatgericht, stelt de juiste prioriteiten, is stressbestendig en beschikt over goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden. Het is van belang dat de themacontroller zich kan inleven in verschillende belangen, en makkelijk beweegt tussen strategisch, tactisch en operationeel niveau. De functie is nieuw en van de themacontroller wordt verwacht dat hij/zij bijdraagt aan de invulling en verdere ontwikkeling daarvan.

Praktische informatie betreffende de procedure

Terra Management Groep zal na een voorselectie een voorstel van geschikte en gemotiveerde kandidaten aan opdrachtgever voorleggen in de vorm van een presentatie van curricula vitae. De selectie- en benoemingsprocedure die daarop bij het Erasmus MC volgt, wordt door Terra Management Groep begeleid. Referenties worden alleen ingewonnen na toestemming van de kandidaat.

Wanneer u geïnteresseerd bent in de vacature, ontvangt Terra Management Groep graag uiterlijk 22 januari 2012 een motivatiebrief en curriculum vitae met daarin per functie een korte beschrijving van de resultaten van uw bijdrage aan de doelstellingen van eerdere werkkringen. Wanneer uw profiel voldoende aanknopingspunten biedt, nodigen wij u uit voor een kennismakingsgesprek met de consultant. Daarna zal Terra haar voorstel doen aan het Erasmus MC. Het is de bedoeling om de selectieprocedure af te ronden voor half februari 2012. Indiensttreding wordt beoogd zo spoedig mogelijk daarna.

Een assesment maakt mogelijk onderdeel uit van de procedure.

Bij sollicitatie graag in uw brief vermelden waar u in eerste instantie de vacature heeft opgemerkt. Wilt u tevens laten weten wanneer u afwezig bent tijdens de hierboven genoemde periode en hoe u tijdens uw afwezigheid eventueel wel bereikbaar bent ?

Honorering van de functie verloopt volgens de CAO-UMC. Terra kan u hierover nader informeren.

Voor resterende vragen kunt u ons bellen of e-mailen.

Terra Management Groep

drs. Barbara D. de Beukelaar, Directeur/Consultant

drs. Brenda Kamps, Consultant

Postbus 22 3720 AA Bilthoven

Telefoon 035 – 625 00 50

E-mail adres: terra@terragroep.nl