Header

Directeur / Bestuurder Stichting Baalderborg Groep

STATUS VAN DEZE OPDRACHT:
gesprekken met kandidaten

Directeur / Bestuurder

Stichting Baalderborg Groep

Locatie: Ommen

Over Baalderborg Groep:

Baalderborg Groep is een Stichting voor Zorgverlening en Advies aan mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking en ouderen die hulp nodig hebben om een zelfstandig leven te kunnen leiden. Baalderborg Groep opereert vanuit de overtuiging dat ieder mens uniek en volwaardig is en een eigen plek verdient. De Stichting is in juridische zin een zelfstandige onderneming die met publieke middelen een maatschappelijke taak uitvoert in de Overijssel en Drenthe.

Baalderborg Groep is in 2009 ontstaan uit een fusie van de Stichting voor Zorgverlening en Advies aan mensen met een verstandelijke beperking Nieuw Baalderborg met de organisatie Avondlicht, die zich richt op ouderenzorg. De organisatie kenmerkt zich van oudsher door voorop te lopen met nieuwe ontwikkelingen. In het verleden was dat met kleinschalige woningen in een gewone woonwijk, een voor die tijd uniek concept. Thans wordt gewerkt aan kleinschalige projecten waarbij ouderen en mensen met een verstandelijke beperking op dezelfde locatie in gewone woningen samen leven. Baalderborg Groep stelt zich op als ondersteuner naar haar cliënten. De cliënten en hun vertegenwoordigers hebben maximaal eigen regie.

Ultimo 2011 worden er diensten verleend aan circa 1.300 cliënten. De dienstverlening strekt zich uit over ruim 80 locaties. Het merendeel van de cliënten, ruim 80%, zijn mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking. Naast woningen en diverse zorgcentra heeft de Baalderborg Groep ook een tweetal (horeca)bedrijven, winkel ’t Gilde en een derde horecabedrijf in ontwikkeling. In deze bedrijven worden werkplekken gecreëerd voor mensen met een beperking.

Baalderborg Groep biedt een breed scala aan zorgdiensten. Voor ouderen omvat dit onder andere Zorg Thuis, Dagactiviteiten, Woon-/zorgcomplexen, faciliteiten voor kortdurende opname en activiteiten gericht op vrije tijdsbesteding. Voor cliënten met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking zijn er speciale programma’s voor Kind & Jeugd en Volwassenen. Diensten omvatten dagbesteding, intramurale zorg, logeerhuizen, crisisopvang, ambulante begeleiding, werkbegeleiding, vrijetijdsbesteding en diverse therapieën.

Momenteel werken er 1.300 personeelsleden, 700 FTE, en vele vrijwilligers bij Baalderborg Groep. De organisatie is financieel gezond. De som van de bedrijfsopbrengsten bedroeg in 2010 ruim 46,5 miljoen Euro, het resultaat 2,6 miljoen Euro positief. De verwachting is dat 2011 ongeveer hetzelfde beeld zal laten zien. De financiële positie biedt een solide fundament voor verdere groei in de toekomst. Baalderborg Groep wil zich autonoom verder ontwikkelen. In het werkgebied worden daartoe voldoende kansen en mogelijkheden gezien.

De meeste werknemers zijn relatief lang in dienst bij de organisatie of haar rechtsvoorgangers. Men kent elkaar goed en is ook persoonlijk bij elkaar en bij de cliënten betrokken. Pragmatisme en realiteitszin kenmerken de sfeer waarin wordt gewerkt. Onderdelen van de organisatie zijn veelal hechte eenheden. Het personeel is gemotiveerd; het ziekteverzuim ligt lager dan het landelijk gemiddelde. Recent is Baalderborg Groep door onderzoeksbureau Effectory ingedeeld bij de Beste Werkgevers 2011.

Per 1 maart 2012 heeft de huidige Directeur/Bestuurder, na 7 jaar aan de organisatie verbonden te zijn geweest, een betrekking elders aanvaard en komt de positie vacant. Gedurende zijn afwezigheid en tot de nieuwe Bestuurder aantreedt zal de positie worden ingevuld door de plaatsvervanger, zijnde de Manager Financiën & Control.

Directeur / Bestuurder, doelstelling en resultaatgebieden

De Directeur / Bestuurder draagt eindverantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de organisatie en de uitvoering van de dienstverlening, binnen de kaders van de statuten en rapporterend aan de Raad van Toezicht, op een zodanige manier dat cliënten kunnen leven volgens een eigentijdse invulling van het motto “zo normaal als mogelijk en aangepast waar nodig”.

Resultaatgebieden

  • Zorgdragen voor ontwikkeling en uitvoering van beleid en dienstverlening aan cliënten, gedragen door cliënten, hun vertegenwoordigers en medewerkers van de organisatie, opdat Baalderborg Groep ook in de toekomst een vooruitstrevende organisatie is die een hoge kwaliteit van wonen, werken en recreëren biedt.
  • Leidinggeven aan en zorgdragen voor een gezonde organisatie rekening houdend met maatschappelijke ontwikkelingen en veranderende wetgeving, zodat continuïteit van dienstverlening kan bestaan.
  • Leiden van de organisatie op een zodanige wijze dat de christelijke identiteit van de organisatie door cliënten, hun familie en de personeelsleden wordt herkend en gewaardeerd.
  • Ontwikkelen en onderhouden van externe relaties, door uitwisseling van kennis en ervaring dan wel het aangaan van samenwerkingsverbanden, opdat Baalderborg Groep de belangen van haar cliënten optimaal kan behartigen.
  • Zorgdragen voor ontwikkeling en uitvoering van beleid op het gebied van communicatie extern en intern zodat eenieder optimaal kan functioneren, de visie en de diensten van Baalderborg Groep worden uitgedragen en cliënten hier uiteindelijk hun voordeel mee kunnen doen. Marketing en communicatie kan nog verder worden ontwikkeld.
  • Leiden van de ontwikkeling van de organisatie op een zodanige manier dat rust en stabiliteit kan worden ervaren, aandacht bestaat voor afmaken , implementeren en evalueren van projecten en weer nieuwe ontwikkelingen in gang worden gezet.
  • Voortbouwen aan de commerciële bedrijven en activiteiten die onderdeel uitmaken van Baalderborg Groep.

Voor de aan te stellen Directeur / Bestuurder zijn er de volgende speciale aandachtsgebieden:

  • Voortdurende veranderingen op gebied van financiering van de zorg en dan met name de ontwikkelingen op gebied van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Nog meer dan voorheen zal de organisatie zich extern dienen te manifesteren en zal de Directeur / Bestuurder daar een leidende rol in spelen.
  • Zorglandgoed Stegerveld. Op dit voormalig munitieterrein wordt samen met (lokale) overheden een modelproject ontwikkeld voor de huisvesting van mensen met een verstandelijke beperking die besloten intensieve zorg behoeven en waarvoor eerder geen woonruimte in de regio te vinden is.
  • Gecombineerde zorg op, in eerste instantie, twee locaties aan ouderen en mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking. De zorg aan ouderen zal bovendien een relatief snellere groei gaan doormaken en de verwachting is dat er behoefte in de markt ontstaat aan een grotere diversiteit van aangeboden diensten.

Baalderborg Groep is financieel sterk en gezond. De organisatie kent ingeregelde structuren die een verantwoorde bedrijfsvoering ondersteunen. Het primaire aandachtsgebied van de Directeur / Bestuurder zal liggen op de zorginhoudelijke ontwikkeling en de externe vertegenwoordiging. Het initiëren van nieuwe dienstverlening, maar ook het verankeren daarvan in de organisatie zijn speerpunten waar behoefte aan is. Beheerste groei en vernieuwing met oog voor zorgvuldige inbedding in de organisatie zal de komende jaren van groot belang zijn om de ambities van de organisatie te realiseren.

Gestructureerd functioneel overleg vindt plaats met Managementteam, Ondernemingsraad, Cliëntenraden en Raad van Toezicht. Voorts vindt functioneel overleg plaats met gemeenten, provincie en ministerie, met inspecties, het zorgkantoor, thuiszorgorganisaties, woningbouwcorporaties, verzorgings- en verpleeghuizen, verwijzers en ziekenhuizen, VGN en andere dienstverlenende of aanverwante zorgorganisaties.

Directeur / Bestuurder, het profiel

De geschikte kandidaat beschikt over:

  • ervaring in algemeen management en in het leidinggeven aan leidinggevenden
  • kennis van en bij voorkeur ervaring in de “care” gezondheidszorg
  • bedrijfseconomisch inzicht
  • aantoonbare ervaring van initiëren, uitbouwen en borgen van vernieuwingen in dienstverlening
  • academisch werk- en denkniveau
  • managementstijl die eerlijk en helder is, gericht op ontwikkeling van mensen

De geschikte kandidaat is een authentiek en warm mens die goed kan luisteren en anderen betrekt. Heeft oprechte belangstelling voor de cliënten en hun vertegenwoordigers. Communiceert makkelijk op alle niveaus en schakelt soepel tussen diverse dossiers. Is een weloverwogen strategisch denker die helder analyseert. Kan besluiten doorvertalen naar nieuwe dienstverlening en bedrijfsvoering. Ook buiten de organisatie is de beoogde kandidaat een graag geziene persoonlijkheid. Hij/zij weet Baalderborg Groep professioneel te vertegenwoordigen en heeft een goed gevoel voor verhoudingen. Is initiatiefrijk in het leggen van contacten en ervaren in het opbouwen en onderhouden van relevante (regionale) netwerken. Weet in alle gevallen het belang van doelgroepen in het oog te houden en deze in perspectief van de te nemen maatregelen te plaatsen en uit te leggen. Qua managementstijl is de beoogd Directeur / Bestuurder iemand die werkzaamheden kan delegeren en oog heeft voor de ontwikkeling van medewerkers in de organisatie. Hij/zij weet talenten aan te spreken en stimuleert de ontwikkeling er van. Is een inspirator voor de organisatie die graag samenwerkt en staat als directeur midden in de organisatie.

De geschikte kandidaat heeft kennis van de christelijke traditie en kan beleidsmatig en praktisch invulling geven aan de christelijke identiteit van de organisatie. Uiteraard heeft hij/zij affiniteit met dienstverlening aan cliënten met een lichamelijke en/of verstandelijke beperkingen en ouderenzorg en voelt hij/zij zich thuis in de regio.

Praktische informatie

Het betreft een fulltime functie in een vast dienstverband. De standplaats is Ommen. Van de Directeur / Bestuurder wordt verwacht dat hij/zij in de regio woont of bereid is om hier te komen wonen.

Baalderborg Groep honoreert deze functie conform de NVZD-regeling. Terra Management Groep kan hierover informatie verschaffen.

Terra werft en selecteert kandidaten en zal een voorstel van geschikte en gemotiveerde kandidaten aan de Raad van Toezicht van Baalderborg Groep voorleggen in de vorm van een presentatie van curricula vitae. De selectie- en benoemingsprocedure die daarop bij Baalderborg Groep volgt, wordt door Terra begeleid.

De kennismakingsgesprekken bij Terra Management Groep zijn gepland op 13, 18 en 19 januari 2012. Daarna zal Terra haar voorstel doen aan Baalderborg Groep. Het is de bedoeling de procedure voor 1 maart 2012 aanstaande af te ronden. Wanneer u in deze periode afwezig bent, wilt u dit dan vermelden in uw brief en wilt u tevens laten weten hoe u dan bereikbaar bent.

Inmiddels is de reactietermijn voor deze vacature verstreken. Reageren is derhalve niet meer mogelijk.

Voor meer informatie over Baalderborg Groep verwijzen wij ook nog graag naar www.baalderborggroep.nl

Terra Management Groep

drs. Barbara de Beukelaar, drs. Timo van Leeuwen, Consultants

Floris Voorink, Search Consultant

Postbus 22, 3720 AA Bilthoven

Telefoon: 035 – 625 00 50

E-mail: terra@terragroep.nl